נראה שכולם היו רוצים לפתוח חברות ועסקים, להיות הבוסים של עצמם ולתת לעצמם הזדמנות להרוויח כסף גדול. יש אנשים משופשפים ומנוסים שהדבר בא להם בקלות, אך מה יעשה בעל עסק חדש בישראל שאין לו חצי מושג מה יש לעשות קודם? הכנו עבורך מדריך מקוצר שיעזור לשים קצת סדר בדברים, וגם מספר טיפים שיסייעו לצלוח את תחילת הדרך החדשה בה בחרת.
עוסק פטור או מורשה?
לא מעט אנשים תוהים ממש בשלבים הראשוניים של פתיחת העסק כיצד עליהם להגדיר את עצמם – האם עוסק פטור או מורשה. כדאי להכיר את ההבדלים העיקריים בין השניים: עוסק מורשה הוא עצמאי שמוציא ללקוחותיו חשבוניות מס על כל עסקה, הוא גם גובה עבורן מע"מ. עצמאיים שמחזור העסקאות שלהם גבוה מ-100,491 שקלים צריכים להירשם כעוסקים מורשים. בנוסף, עצמאיים שעוסקים במקצועות חופשיים המפורטים בחוק חייבים גם כן ברישום כעוסקים מורשים.
העוסק הפטור או עוסק זעיר כפי שמכנים אותו, הוא עצמאי שמחזור עסקאותיו קטן מהסכום הקבוע בחוק – 100,491 שקלים. העוסק הפטור לא גובה מע"מ, אך כדאי לדעת שהוא כן משלם מס הכנסה, זאת בהתחשב בכל הכנסותיו ובמדרגות המס שלו. כמו כן, הוא יהיה מחויב לשלם את דמי הביטוח הלאומי, גם כן על פי חישוב ההכנסה השנתית.
מהו הצעד שישפיע על העסק עוד לפני שיפתח?
בכל פתיחה של עסק חדש בישראל ואין זה משנה האם מדובר על פתיחת חברה או פתיחת עוסק פטור מהבית, מומלץ לקבל ייעוץ עסקי. הייעוץ העסקי יסייע במיקוד החשיבה העסקית, בבניית תוכנית כלכלית, בחשיבה כלכלית נבונה ובהבנת כל הסיכונים תוך צמצומם עד למינימום. אין ספק שלכל עסק יש סיכונים ויש גם ימים שחורים של מלחמות וגם מגיפות, אבל עסק שמתנהל חכם לא יקרוס ברגע האמת וידע לחלץ את עצמו ולשרוד מעבר לשנה הראשונה ואף הרבה מעבר לכך.
מודל העבודה החדש שינה את רמת הסיכון
פעם היה מקובל שכאשר אדם היה פותח חברה או אפילו עוסק זעיר הוא היה שוכר לעצמו גם משרד. בעולם של היום, כשהכול מתנהל דיגיטלית, כשיש חנויות אינטרנטיות ואפשר לבצע סליקה של כרטיסי האשראי מכל מקום ובכל דרך, אין בכך כבר צורך. כשפותחים חברה הסיכון יכול להיות מצומצם יותר אם אין מקום פיזי והדבר היום מקובל בתחומים רבים כיוון שמודל העבודה מהבית מיושם יותר מתמיד. אנשים יודעים לנהל את עצמם מהבית, ותמיד ניתן לשכור חללי עבודה לישיבות צוות שבועיות או חודשיות, לבצע ישיבות בזום, מבלי לקחת את הסיכון ולהתחייב לחוזה שכירות של שנה לפחות.
היערכות כלכלית מיטבית לפני פתיחת עסק
הדרך הטובה ביותר לצלוח את שנת העסק הראשונה היא להיערך כלכלית בצורה נבונה בטרם פתיחת העסק. יש הבין היטב מהן ההוצאות והעלויות של העסק, מהפרטים הקטנים ביותר ועד לגדולים. צריך להבין מהן ההוצאות לעומת ההכנסות, מה יכול להכשיל את העסק, כמה מיסים יהיה צורך לשלם, אילו משכורות רוצים לשלם לעובדים, אילו הוצאות יהיו מול גורמים נוספים כמו עירייה, חברות נוספות או ספקים וכדומה. כל הפרטים הללו צריכים להיות כלולים בהכנת התוכנית העסקית, וכמו ששמענו הרבה בקורונה אבל זו לא קלישאה: כדאי לשמור גרוש לבן ליום שחור.